Marmeren op papier

Posted on Jan 30, 2018 in allerlei

Marmeren op papier is een erg oude techniek. Misschien kennen jullie het van de schutblaren van oude boeken. En daar vind je hele mooie motieven en rijke kleuren tussen.
De techniek van het marmeren gaat zo’n 2000 jaar terug tot in China. In de 17de en 18de eeuw kwam het samen met Chinese kunstvoorwerpen naar Europa. En het is vooral in Venetië dat het marmeren druk werd beoefend. Nu zijn het bijna uitsluitend boekbinders die dit gemarmerde papier gebruiken. Nog altijd worden die voor de schutblaren gebruikt hoewel je dit papier net zo goed kan gebruiken voor de buitenbekleding van je boek.

Marmeren op carragheen – grond

Jaren geleden heb ik dit zelf ook vaak gedaan. Die gemarmerde blaren werden dan gebruikt om mappen, boeken en doosjes te bekleden. Je merkt het, ook hier stond het boekbinden centraal.

 

 

 

 

Als “grond” of de basis waarop de verf werd aangebracht werd carragheen gebruikt. Dat Ierse mos werd een tijdlang gekookt zodat er een lijmachtige substantie vrijkwam. Dit is dan de drager voor de waterverf.
Die waterverf werd gemengd met wat ossengal waardoor de druppel mooi spreidde over de grond.
Om de verf stevig op het papier te hechten werd dit eerst ingesmeerd met een warme aluinoplossing. Dit werkt eigenlijk als beitsmiddel waardoor de poriën van het papier zich openen en makkelijk  verf opnemen.
De grond wordt dan in een bak gegoten die voldoende groot is voor de maat van het papier.
En dan kan het marmeren beginnen!

De klassieke marmers worden met kammen van verschillende dikte gemaakt.
De verf wordt op de grond gedruppeld en loopt helemaal uit. Zo kan je verschillende kleuren in elkaar aanbrengen. En dan wordt er gekamd. Eerst begin je met een grove kam en die ga je in de beide richtingen door het bad halen. En dan ga je verder met een fijnere kam. En zo blijf je kammen toch je tevreden bent met je tekening.
Heel voorzichtig leg je dan je papier op de grond. Je kan dan alles even glad strijken en dan wordt het papier uit het bad gehaald.
Het blad wordt op een droogrek gehangen en na een dag is het bruikbaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je kiest voor vrije vormen dan kan je de druppels verf op allerlei manieren gaan leggen. Je kan gebruik maken van houten pennetjes, staafjes ….. wat je maar wil om een mooie tekening te bekomen. Papier erop en kijken of het gelukt is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marmeren op behangsellijm

Nu is het zo dat marmeren op carragheen grond eigenlijk niet haalbaar is thuis. Maar je kan natuurlijk ook marmeren op behangerslijm.

In een plastiek bakje – en de grootte is afhankelijk van je papiergrootte – doe je wat water en daar gaat het  poeder in. Met een vork wordt alles goed gemengd en dan moet de oplossing een 20tal minuten staan. Door het stevige roeren had ik toch wat luchtbellen op het oppervlak liggen. Met krantenpapier heb ik die verwijderd.

Tijdens het wachten op de lijmoplossing kan de verf klaargemaakt worden. We werken met olieverf die met terpentijn aangelengd is. De bedoeling is dat de verf zo blijft drijven op de oplossing. De verfoplossing is dan ook vrij vloeibaar. Voor elke kleur voorzie je ook een penseel zodat de kleuren zuiver blijven.

 

En dan kan het marmeren beginnen.
Vol enthousiasme ben ik begonnen en …..  vergeten dat er ook foto’s moesten gemaakt worden.
Ik beschrijf dus de 2de marmer maar je ziet op de grond nog wat kleurresten.

Met blauwe verf heb ik wat druppels op de oplossing gebracht. Je merkt dat die eigenlijk niet uitlopen. Mijn lijmbad is eigenlijk te dik maar ik wil dit toch graag gebruiken. Ik zal dus de verf met meer zorg moeten in tekening brengen.
Na de blauwe verf komt er rode verf en daarna nog wat witte.

 

 

 

Als begin vind ik dit wel voldoende. Met een tandenstoker ben ik dan vertikaal door het bad gegaan. En daarna heb ik hetzelfde gedaan maar dan horizontaal.

 

 

 

 

En dit heb ik een paar keer herhaald tot ik vond dat de verf genoeg vermengd was.
Dan komt mijn papier er op.
Voorzichtig druk ik het wat aan en dan wordt het uit het bad gehaald.
Op het blad zat nog wat lijm. Dat heb ik er met een stokje afgehaald en dan nog eens goed nagespoeld zodat alle lijmresten weg waren.

 

 

 

 

 

En dit is het resultaat!

 

 

 

 

Voor deze marmer heb ik dat fijne kammetje gebruikt. Het vermengen in het bad ging wel goed maar het resultaat viel wat tegen. Ik denk dat het motief wat te fijn is om bij het afdrukken bewaard te blijven.

 

 

 

 

 

 

 

Maar met het restbad ging het beter. Er bleef toch vrij veel verf op de grond liggen. Met een stokje heb ik de verf dan wat verspreid. Blad erop. En dit is het resultaat.

 

 

 

Maar deze heeft mijn voorkeur!
.

Leave a Reply