Galappel inkt

Posted on Mar 2, 2021 in allerlei

Als je stoffen wil verven met plantaardig materiaal wordt er soms aangeraden om plantendelen rijk aan tannine toe te voegen. Galappels bevatten veel van deze looistoffen dus had ik er een 100gr in voorraad. Dat staat nog op het lijstje: uitproberen. Maar ondertussen kwam ik een beschrijving tegen van galappel inkt en daarvoor zijn ze dus gebruikt.
Het gebruik van deze inkt gaat al heel lang terug. In de Romeinse tijd zou dit al voorkomen. Leonardo da Vinci schreef zijn nota’s met deze inkt. Ook Rembrandt en Van Gogh maakten er gebruik van.
En dat heeft natuurlijk meerdere redenen. Het is erg makkelijk te maken. En het is ook onuitwisbaar waardoor het vaak voor officiƫle papieren werd gebruikt.
Ik heb een heel eenvoudig recept genomen. Als je op internet begint te zoeken vind je echter meerdere mogelijkheden.

De basis is:
100 gram galappels
20 gram ijzersulfaat
20 gram Arabische gom
5 gram aluin

Omdat dit een eerste probeersel is ben ik vertrokken van 20 gram galappels. Die moeten fijngemaakt worden. Ik heb ze in een plastiek zakje gedaan en met een hamer fijn geklopt.
IJzersulfaat heb ik niet gebruikt. Ik heb een paar stukjes verroest ijzer gebruikt en dat in een mengsel van water / keukenazijn in een verhouding van 2 / 1 gedaan.

De galappels komen in een pot terecht samen met wat water. Dit mengsel heb ik goed gemengd en dan twee volle dagen in de zon gezet. De looistoffen of de tannine komen zo vrij. En dat merk je want na een paar dagen vormt er zich een donkerder vloeistoflaag.
Als je dit proces wil versnellen kan je dit mengsel ook zachtjes koken gedurende 20min.

De stukjes ijzer zitten ook voor een paar dagen in hun azijnoplossing. Je ziet al gauw dat er belletjes vrijkomen dus het ijzer reageert met de azijn. Ook hier zie je een verkleuring na een paar dagen.

Tijd om de beide mengsels te filteren.

En dan wordt het toch spannend. De ijzeroplossing moet nu bij de galappeloplossing. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ik hier moet toevoegen dus ik werk met een spuit zodat ik de verkleuring makkelijk kan zie. En dat gebeurt ogenblikkelijk. Ik heb dus erg weinig ijzeroplossing toegevoegd.

Toch even de inkt proberen. Dan merk je dat de inkt wat donkerder wordt na een 10 tal minuten. Ook de hoeveelheid ijzeroplossing heeft een invloed op de kleur.

En dan wordt er nog een paar druppels Arabische gom toegevoegd zodat het mengsel homogeen blijft.
Aluin heb ik niet gebruikt. De houdbaarheid van je inkt neemt toe als je deze stof toevoegt.
Netjes schrijven met deze inkt was niet makkelijk voor me. Een kalligrafeerpen is natuurlijk ideaal maar die had ik niet. Even heb ik het geprobeerd met een gepunte pluim maar die punt was te soepel. En dus werden het mijn gepunte bamboestokjes.
Galappel inkt was een lang woord om netjes te schrijven!

Leave a Reply