Suminagashi

Dit is een heerlijke naam voor een heerlijke techniek. Hoe je dit moet uitspreken weet ik niet goed maar het zou “drijvende inkt” betekenen. Je gaat papier kleuren met zwarte inkt of pigment dat op het water drijft. Oorspronkelijk komt het uit China waar het al een 2000 jaar wordt gebruikt. Daarna ging het naar Japan waar het deze naam kreeg en waar het natuurlijk tot hele verfijnde resultaten heeft geleid.
Nu moet ik echt bekennen dat ik een absolute leek ben in het saminagashi kleuren maar ik vind het zo leuk om het te doen dat ik het hier graag beschrijf. En ook internet is een uitgebreide bron van inspiratie.

Werkwijze:

Je vertrekt met een bakje gewoon water.
Daarnaast heb je Chinese inkt nodig dat je in een klein schaaltje doet.
In een 2de schaaltje komt wat afwasproduct in wat water. Je kan hiervoor ook ossengal gebruiken. Ossengal verbreekt  de oppervlaktespanning van een druppel waardoor die helemaal gaat uitvloeien. En dat doet het afwasproduct natuurlijk ook. Als je met ossengal werkt doe je hiervan wat in een schaaltje met een beetje water.
Voor  beide schaaltjes heb je ook een penseel nodig die mooi op een punt eindigt.
En dan heb je nog papier nodig dat de verf goed absorbeert. Ik gebruikte aquarelpapier.

 

 

 

 

Als dit alles klaarstaat kunnen we beginnen.
En dat doen we met de Chinese inkt. Met het penseel gaan we net het oppervlak van het water raken. Een cirkel dat bijna niet te zien is verspreidt zich over het water. En dan nemen we onze ossengal en gaan we in het midden van deze cirkel ook even het water raken. Je merkt dat de inktcirkel weggedrukt wordt en in het midden ontstaat een kleurloze cirkel. Terug met de Chinese inkt het wateroppervlak even aanraken in het midden van de cirkel. Alles wordt weer weggedrukt.

 

 

 

 

En zo gaan we door. Telkens het water even aanraken met de Chinese inkt en dan met de ossengal. Zo krijg je een geheel van cirkels.

 

 

 

 

 

Nu kan het gebeuren dat je net iets teveel inkt op je penseel hebt. Je merkt dan dat de druppel naar de bodem zakt zodat je er geen last van hebt.

 

 

 

 

Je tekening wordt eigenlijk bepaald door de hoeveelheid inkt of ossengal die je gebruikt. En dat is iets wat je echt moet uitproberen.

 

 

 

 

Ook voorzichtig wat blazen kan het geheel er helemaal anders doen uitzien.
Je kan natuurlijk ook nieuwe cirkels starten door met je penseel in één van de lege plekken wat inkt aan te brengen.

Als je tekening goed is leg je er voorzichtig je blad papier op. Heel zachtjes wat aandrukken en dan alles uit het water halen. In een grotere bak met proper water wordt het blad dan afgespoeld en op het droogrek gehangen. Onder mijn droogrek heb ik wat kranten liggen want er is wel wat drup. Een dagje wachten en je papier is bruikbaar.

 

 

 

 

 

Ik realiseer me dat ik nog heel wat moet uitproberen. Zo geeft de concentratie van het afwasproduct of de ossengal een ander effect. Ook zou ik nog graag verschillende soorten papier gebruiken.
Ik probeerde ook eens op stof maar ook hier weet ik niet of dit echt werkt en vooral of het kleurvast is op stof.

 

 

 

 

 

Ik genoot van dit experiment. En nu nog tijd om me hier verder in te verdiepen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *